Lite om min bakgrund som musiker och sångare.
Jag har sedan barnsben varit intresserad av musik. Min far var en god sångare i sin ungdom och jag tror att han fångade in vår mor med O Sole Mio. Efter några år med en tenorbasun i Gärdeskolans blåsorkester i Stockholm övergick jag till kontrabas. I andra ring i Statens Normalskola startade ett Jazzband – The Conservatives som hade traditionell jazz på repertoiren. Jag började spela där samtidigt som jag påbörjade baslektioner genom skolans försorg. Som vänsterhänt på ett högerhänt instrument var det med viss svårighet som jag hanterade snabba låtar. Jag fick kramp och fick kämpa minst ett halvår för att övervinna den. I detta band ingick Erik ”Kirre” Appelgren och Mats Nörklit bla. Senare under gymnasietiden spelade jag med en grupp kallad Playboy 6 och en annan Original Optimus Orchestra med Rolf Wahl bla. Den senare var väl etablerad och mycket engagerad i sökandet efter New Orleans-stilens ursprung. En seriös orkester. På Christer Fellers hemsida kan man läsa om denna muskaliska rörelse.
I Lund dit jag flyttade för studier på LTH 1965 fanns både spex – Jesper och studentorkestrar – Bleckhornen som jag deltog i med liv och lust. Nu på bastuba. Jesperspexet Den Flygande Holländaren som gavs i mars 1966 – jag hade titelrollen – innebar starten för Jesperspexet. Fortfarande efter mer än 40 år ger man föreställningar och är en synnerligen vital spexförening. Jazzband som Traditional Feetwarmers och Lunds Jazzkapell var aktiva och det fanns ett stort intresse för jazz i Lund. Jag spelade mest som inhoppare i olika band vad jag kan komma ihåg.
En liten orkester startade 1970 i Lund av medlemmar i Bleckhornen. Den kallade sig Juniorvisesällskapet Signe och tillkom för att underhålla barn. Bleckhornens medlemmar hade förökat sig och det fanns nu en skara barn i krestsen kring Corpset. Repertoiren för Signe var visor förstås och bestod av Swen och Håkan bl.a. jag var sångare. Den här orkestern hade senare en period på 80-talet med flera spelningar och då fungerade jag som både basist och sångare. Efter en tid har jag sedan tagit upp sången med eget baskomp. Då har jag plockat fram den repertoir av Ulf-Peder Olrog, Olle Adolphson, Povel Ramel och Tom Lehrer som vi arrangerade i denna orkester. Upprinnelsen till Kabaré Fornhammar finns definitivt i Juniorvisesällskapet Signe.
Jag och min familj flyttade till Blekinge och Karlshamn för jobb på Karlshamns AB, numera AarhusKarlshamns, för mig och så småningom lärartjänster för min fru Carin. Vår dotter Lisa föddes i Karlshamn straxt efter att vi flyttat dit.
Nu blev det mycket arbete och familj. Ändå fanns det plats för en del musicerande – i Scoutmusik-kåren, ABF-orkestern och kanske framförallt Karlshamns Musiksällskap som 1976 hade 100 årsjubileum. Jag hade ett extraknäck vid sidan av ingenjörsarbetet på Karlshamns som timlärare. Undervisade elever i klassisk kontrabas med Gullbrandsen som lärobok. Flera av mina elever blev duktiga jazz- och soulmusiker med tiden.
1988 startade en jazzförening kallad Munthe (Alice Tegnér (ingen annan!), född Sandström i Karlshamn, skrev ju visan Borgmästar Munthe…) jag var dess ordförande och skrev så mycket jag kunde i lokalpressen om vår verksamhet – det var en kul tid. Vi lyckades få storheter som Jan Allan, Svante Thuresson, Lee Konitz, Guitars Unlimited med flera till våra konserter. Förening lever i högönsklig välmåga.
På senare tid och efter pensionering har jag fått tid att utveckla mitt musicerande utöver vad jag har kunnat drömma om. Introduktionen av Kabaré Fornhammar har givit en del uppdrag och som jazzmusiker i flera orkestrar i Stockholm har jag haft en aktivitet det senaste åren som öveträffar allt tidigare. De orkestrar som jag spelar med och den verksamhet som jag nu bedriver återfinns lätt på annan plats på hemsidan.
Spara / Dela på: