3
maj

A’la Dompan på Spångafolkan

Konsert på Spångafolkan den 1 maj 2011. Hyllning till Arne Domnérus. Arrangör Jazz i Spånga. Medverkande: Jonas Kullhammar ts (Arne Domnérus-stipendiat), Peter Asplund tr flh sång (vinnare av Gyllene skivan 2010), Jan Lundgren p, Hans Backenroth b, Ronnie Gardiner dr.

I ett fullsatt fokets hus i Spånga spelade denna kvintett på eftermiddgen. Från balkongen hade man en strålande utsikt över orkestern med utmärkt ljudbild.

Inledningen med Take The A-Train satte an tonen för evenmanget direkt med en först meditativ sedan intensiv introduktion av Jan Lundgren. Själv är jag mycket förtjust i detta stycke med sin lek med heltonssakalan. Här fick jag mitt lystmäte.

Några andra höjdpunkter: When Lights Are Low med Asplund på flügelhorn, Secret Love (Dompans övers: Kärlekssekret(!)) i ett rasande tempo. Lundgrens pianosolo The Midnight Sun Never Sets – vackert och känsligt spelat. Underbart vackert bassolo i Love On Walk (?). Efter pausen kom en rad andlösa nummer: Count Basies Topsy, Tore Svaneruds Södermalm, Parkers My Little Suede Shoes, Brubecks Take Five – sällan hörd och med en fin släng på slutet av Lundgren – citat från Anything You Can Do I Can Do Better!

Konserten avslutades först med Jerrom Kerns The Way You Look Tonight där Peter Asplund nu äntligen kommit ut som sångare. Egentligen gjorde han det redan förra året på Per Hälsas gård i samband med den nu redan etablerade jazzfestivalen i Ystad.  Under folkets ohämmade jubel blev det därefter en hjärteknipande Body And Soul.

Sammanfattningsvis en väl använd söndagseftermiddag den 1 maj. Jazz när det är som bäst enlig min åsikt. Lekfullt, humoristiskt, bra stämning mellan musikanterna som smittar av sig. Ovanpå allt detta en sällan skådad eg. hörd virtuositet.

För den upplevelsen tackar Rolf Fornhammar.

29
mar

Ystad Sweden JazzFestival

Presskonferens 29 mars 2011 Konstnärsklubben i Stockholm.

Jan Lundgren och Thomas Lantz presenterade sommarens jazzfestival i Ystad som går av stapeln 4 till 7 augusti. Välbesökt presskonferens med eko i SR P1, DN med flera. På dessa fyra dagar kommer 33 konserter att genomföras. Programmet som är späckat med världsartister har Jan Lundgrens prägel och visar upp den mångfacetterade genren. Artisterna utgör en blandning av väletablerade kända och litet mer udda och okända. Utrymme har även givits unga lovande talanger. Detaljer framgår av Festivalens hemsida som man når ovan.

Presskonferensen kryddades på ett illustrativt sätt av först två basister Dan Berglund och Georg Riedel som på duo framför I Remember April på ett hänförande sätt. Senare spelade pianisten Erik Lindeborg med sin trio ett nummer som utvecklade sig likt en solfjäder. Rikligt med välförtjänta applåder.

16
feb

Nedslag under åren.

Sedan 1957 har jag varit verksam som musiker, artist eller sångare. Under den här rubriken följer några minnesvärda händelser som kommer upp till ytan:

Med ABF-kören i Karlshamn for vi till Tallinn våren 1989 – mitt i de omvälvande förändringarna i Sovjetimperiet. Vi framförde under Arne Hagberg Raua nedmine – Järnets förbannelse – av Tormis i en fullsatt kyrka. Som extranummer sjöng vi Eesti Hymni. Publiken ställde sig upp och grät.

1972 arbetade jag som ung utvecklingsingenjör på dåvarande Karlshamns AB. Av Ragnar Olsson, forskningschefen fick jag uppdraget att vara värd för en forskare från Southern Regional Reasearch Laboratory i New Orleans. Efter sedvanlig rundtur i anläggningen och på Forskningslaboratoriet åt vi middag på Restaurang Saltsjöbaden. Han nämnde då två svenskar som sedan några år varit framgångsrika musiker i New Orleans – Orange Kellin cl och Lars-Ivar Edegran p som han lärt känna. Då sa jag: Yea I know those guys! However Orange is actually Örjan in Swedish. Imperial Bands klarinettist och pianist flyttade i mitten av 60-talet till USA. Kalkylera fram sannolikheten för detta sammanträffande, någon som kan. Läs mer / kommentera»